Hoe reageren als je het slachtoffer bent van een gauwdief in het buitenland ?

Bookmark and Share


Het slachtoffer van een gauwdief in het buitenland is vaak in shock en uit hun lood geslagen. Maar snel reageren is nodig om te vermijden dat deze zakkenrollerij een ware ramp wordt.

Vóór je vertrek

Om problemen na een diefstal te voorkomen, doet de consument er best aan de belangrijke documenten (identiteitspapieren, paspoort, visum, kaartnummers, belangrijke telefoonnummers (van bank, verzekeraar enz.) te fotokopiëren en op een andere plaats dan de originelen te bewaren.
Een trucje: je kunt de documenten scannen en versturen naar je eigen mailadres dat overal ter wereld toegankelijk is (bijv. hotmail, gmail e.a.), zodat je ze indien nodig eender waar kunt opvragen en printen.

Na de diefstal

Je moet snel reageren.

Als de consument vaststelt dat er belangrijke documenten (zoals identiteitspapieren, bankdocumenten, geld) verdwenen zijn, moet hij zo snel mogelijk:

  • De bankkaarten en cheques laten blokkeren door te bellen, in België, naar CARD STOP op het nummer +3270344344. Als hij snel handelt, is de consument niet meer aansprakelijk voor eventuele uitgaven die met die kaarten of cheques gedaan zijn.
  • Klacht neerleggen bij de plaatselijke politie voor diefstal en het dichtstbijzijnde consulaat contacteren – als het om verlies of diefstal van officiële documenten gaat - zodat hij een bewijs van verlies of diefstal ontvangt, dat hij vaak nodig heeft om de nieuwe officiële documenten aan te vragen.

Als de consument na de diefstal geen geld meer beschikbaar heeft, kan hij:

  • Zijn verzekeringmaatschappij geld laten opsturen als hij een verzekering met repatriëring heeft en als die zulk een risico dekt.
  • Aan zichzelf een postmandaat in het buitenland laten sturen. Let wel op de hoge kosten: meer dan 20 euro om 150 euro te laten sturen.
  • Vragen om een tussenkomst van de kaartverstrekker of van de bank die de Maestro kaart uitgegeven heeft.
  • Gebruikmaken van de diensten van Western Union (of gelijkaardig) om iemand snel geld naar je te laten opsturen. Opgelet: in dat geval kan al wie de transactiecode kent, het geld afhalen. De consument moet discreet zijn en zulke diensten omzichtig gebruiken.
  • Eenmaal terug uit het buitenland de officiële documenten recupereren.
Ontdek de nieuwste voorbeelden van consumentenbedrog


Paswoord vergeten? klik hier
Tip : Om de meest recente voorbeelden van consumentenbedrog te ontvangen, schrijf u in
Een teruggegeven product kopen, een goede zaak?

Op een website van elektronisch materiaal valt het oog van Jean-Pierre op een interessante aanbieding. De fabrikant biedt een terug ingeleverd product aan, namelijk een smartphone die door een klant gekocht werd maar door die klant ook teruggegeven werd. Het goede nieuws is dat die tweedehandse smartphone aangeboden wordt tegen een interessante prijs en dat er een garantie op gegeven wordt die beperkt is tot één jaar. Is dit echt een goede zaak voor Jean-Pierre? ...

Pas goed op uw bankkaart
Houd ze zorgvuldig bij. Leen ze nooit uit, zelfs niet aan een vertrouwenspersoon. Schrijf nooit uw code op de kaart zelf of op een briefje dat je samen met die kaart op zak houdt, zelfs niet in een gecodeerde vorm (zoals een "verkeerd" telefoonnummer). Zeg nooit aan derden wat uw code is, zelfs niet aan een vertrouwenspersoon. Kies nooit een code die gemakkelijk te raden is. Kies nooit een code die gevonden kan worden aan de hand van andere documenten in uw portefeuille (zoals uw geboortedatum).
De belangrijkste Belgische organisaties die hieronder vermeld staan, houden zich vooral bezig met gevallen van bedrog en de bescherming van de consument.