Hoe reageren als je het slachtoffer bent van een gauwdief in het buitenland ?

Bookmark and Share


Het slachtoffer van een gauwdief in het buitenland is vaak in shock en uit hun lood geslagen. Maar snel reageren is nodig om te vermijden dat deze zakkenrollerij een ware ramp wordt.

Vóór je vertrek

Om problemen na een diefstal te voorkomen, doet de consument er best aan de belangrijke documenten (identiteitspapieren, paspoort, visum, kaartnummers, belangrijke telefoonnummers (van bank, verzekeraar enz.) te fotokopiëren en op een andere plaats dan de originelen te bewaren.
Een trucje: je kunt de documenten scannen en versturen naar je eigen mailadres dat overal ter wereld toegankelijk is (bijv. hotmail, gmail e.a.), zodat je ze indien nodig eender waar kunt opvragen en printen.

Na de diefstal

Je moet snel reageren.

Als de consument vaststelt dat er belangrijke documenten (zoals identiteitspapieren, bankdocumenten, geld) verdwenen zijn, moet hij zo snel mogelijk:

  • De bankkaarten en cheques laten blokkeren door te bellen, in België, naar CARD STOP op het nummer +3270344344. Als hij snel handelt, is de consument niet meer aansprakelijk voor eventuele uitgaven die met die kaarten of cheques gedaan zijn.
  • Klacht neerleggen bij de plaatselijke politie voor diefstal en het dichtstbijzijnde consulaat contacteren – als het om verlies of diefstal van officiële documenten gaat - zodat hij een bewijs van verlies of diefstal ontvangt, dat hij vaak nodig heeft om de nieuwe officiële documenten aan te vragen.

Als de consument na de diefstal geen geld meer beschikbaar heeft, kan hij:

  • Zijn verzekeringmaatschappij geld laten opsturen als hij een verzekering met repatriëring heeft en als die zulk een risico dekt.
  • Aan zichzelf een postmandaat in het buitenland laten sturen. Let wel op de hoge kosten: meer dan 20 euro om 150 euro te laten sturen.
  • Vragen om een tussenkomst van de kaartverstrekker of van de bank die de Maestro kaart uitgegeven heeft.
  • Gebruikmaken van de diensten van Western Union (of gelijkaardig) om iemand snel geld naar je te laten opsturen. Opgelet: in dat geval kan al wie de transactiecode kent, het geld afhalen. De consument moet discreet zijn en zulke diensten omzichtig gebruiken.
  • Eenmaal terug uit het buitenland de officiële documenten recupereren.
Ontdek de nieuwste voorbeelden van consumentenbedrog


Paswoord vergeten? klik hier
Tip : Om de meest recente voorbeelden van consumentenbedrog te ontvangen, schrijf u in
Je dak laten herstellen in een wip!

Peter is nog wat slaperig als ze 's ochtends aan zijn deur komen bellen. Een zestal Ierse bouwvakkers staan aan de voordeur en hebben een wel heel aanlokkelijk voorstel. De mannen zijn rondtrekkende arbeiders en steeds op zoek naar werk. Toen ze voorbij zijn huis reden, konden ze meteen zien dat het dak er niet al te koosjer meer uitzag. Geen nood, voor een prijsje zouden ze zijn dak ontmossen, kleuren en met een uiterst kwalitatieve coating bedekken zodat het opnieuw waterdicht zou zijn. De zes konden zich kwalificeren met allerhande certificaten en diploma's. Peter laat zich te rap ompraten en laat de mannen hun gang gaan. Zo'n nieuwe coating is ten slotte goedkoper dan een volledig nieuw dak, en tenslotte was Peter toch ook niet echt van plan lang in dit huis te blijven wonen... ...

Geef gauwdieven geen kans: de gevolgen van een diefstal minder erg maken
Als je toch een grote som contant geld moet meenemen, verdeel die dan over verschillende veilige plaatsen.
De belangrijkste Belgische organisaties die hieronder vermeld staan, houden zich vooral bezig met gevallen van bedrog en de bescherming van de consument.