Hoe reageren als je het slachtoffer bent van een gauwdief in het buitenland ?

Bookmark and Share


Het slachtoffer van een gauwdief in het buitenland is vaak in shock en uit hun lood geslagen. Maar snel reageren is nodig om te vermijden dat deze zakkenrollerij een ware ramp wordt.

Vóór je vertrek

Om problemen na een diefstal te voorkomen, doet de consument er best aan de belangrijke documenten (identiteitspapieren, paspoort, visum, kaartnummers, belangrijke telefoonnummers (van bank, verzekeraar enz.) te fotokopiëren en op een andere plaats dan de originelen te bewaren.
Een trucje: je kunt de documenten scannen en versturen naar je eigen mailadres dat overal ter wereld toegankelijk is (bijv. hotmail, gmail e.a.), zodat je ze indien nodig eender waar kunt opvragen en printen.

Na de diefstal

Je moet snel reageren.

Als de consument vaststelt dat er belangrijke documenten (zoals identiteitspapieren, bankdocumenten, geld) verdwenen zijn, moet hij zo snel mogelijk:

  • De bankkaarten en cheques laten blokkeren door te bellen, in België, naar CARD STOP op het nummer +3270344344. Als hij snel handelt, is de consument niet meer aansprakelijk voor eventuele uitgaven die met die kaarten of cheques gedaan zijn.
  • Klacht neerleggen bij de plaatselijke politie voor diefstal en het dichtstbijzijnde consulaat contacteren – als het om verlies of diefstal van officiële documenten gaat - zodat hij een bewijs van verlies of diefstal ontvangt, dat hij vaak nodig heeft om de nieuwe officiële documenten aan te vragen.

Als de consument na de diefstal geen geld meer beschikbaar heeft, kan hij:

  • Zijn verzekeringmaatschappij geld laten opsturen als hij een verzekering met repatriëring heeft en als die zulk een risico dekt.
  • Aan zichzelf een postmandaat in het buitenland laten sturen. Let wel op de hoge kosten: meer dan 20 euro om 150 euro te laten sturen.
  • Vragen om een tussenkomst van de kaartverstrekker of van de bank die de Maestro kaart uitgegeven heeft.
  • Gebruikmaken van de diensten van Western Union (of gelijkaardig) om iemand snel geld naar je te laten opsturen. Opgelet: in dat geval kan al wie de transactiecode kent, het geld afhalen. De consument moet discreet zijn en zulke diensten omzichtig gebruiken.
  • Eenmaal terug uit het buitenland de officiële documenten recupereren.
Ontdek de nieuwste voorbeelden van consumentenbedrog


Paswoord vergeten? klik hier
Tip : Om de meest recente voorbeelden van consumentenbedrog te ontvangen, schrijf u in
Internetvirus vermomt zich als politie!

Laurent is een echte nerd. De term klinkt misschien wat pejoratief, maar Laurent is dan ook echt verknocht aan zijn computer en gebruikt daarbij steevast het internet. Tijdens het surfen blokkeert de computer van Laurent echter en verschijnt er een scherm van de politie. Het scherm laat geloven dat de blokkering het werk is van eCops, het meldpunt van de politie voor internetcriminaliteit. Laurent leest aandachtig de melding van de politie, die hem een aantal inbreuken op de Belgische wetten ten laste legt. Zo zou hij zich schuldig gemaakt hebben aan spamming, kinderporno, piraterij en auteursrechtelijke inbreuken. Om opnieuw zijn computer en het internet te kunnen en mogen gebruiken, moet Laurent enkele van zijn gegevens intikken en een bepaald bedrag overschrijven, als boete aan de ...

Hoe vermijd ik bedrog?
Vergelijk altijd de aangeboden producten en diensten. Lees alle ontvangen documenten met zorg (vooral de kleine print, indien nodig met een vergrootglas) en vraag de mening van een professional (bijvoorbeeld een boekhouder, een jurist, een verbruikersorganisatie of een openbare dienst) wanneer het gaat om belangrijke geldsommen, tijd of verantwoordelijkheden.
De belangrijkste Belgische organisaties die hieronder vermeld staan, houden zich vooral bezig met gevallen van bedrog en de bescherming van de consument.